lördag 19 juli 2008

Manbatjejer!





Japanskt street-mode kan vara riktigt knasigt, roligt och kawaii. Manba-stilen är nog min favorit och den kännetecknas av: mörk foundation, "pandasminkning", blekt läppstift, färgade kontaktlinser, glittriga stickers runt ögonen i form av hjärtan, regnbågar, smileys etc, hair extensions (ofta rosa) och supergulliga accessoarer. Stilen förknippas också med dansen Para Para, en masskoreograferad dans till eurobeatmusik. Varje låt har sin egen koreografi som ska utföras perfekt och instruktionsfilmer finns att köpa. För en riktig djupdykning i street-modet rekommenderar jag boken Japanese Schoolgirl Inferno - Tokyo Teen Fashion Subculture Handbook av Patrick Macias och Izumi Evers. Föregångaren till manba-stilen kallas ganguro och/eller yamanba och dessa flickor använde om möjligt ännu mörkare foundation. Ganguro-stilen dog ut runt 2001 och manba och para para är troligtvis också en utdöende stil. Ett litet filmklipp om ganguro kan du se här:

2 kommentarer:

Talkingclothes.se sa...

Läs gärna www.talking-clothes.blogspot.com för information om japansk modekultur samt tips på var du kan köpa kawaii fashion i sverige =)

Linnéa H sa...

Chacha!
Din blogg e Kawaii! <3
Jag e inte så mkt för japan eller manga, men tidigare har jag tecknat manga och så... men jag var inte nått reiktigt mangafreak eller vad man ska säga ^^<3
Men när jag tecknar tecknar jag oftast ögon med stilen av manga! <3
Men till saken!
Jag sökte på google efter 'manbastyle' och så kom din blogg upp!<3
Jag fastnade direkt! Så nu har jag sparat den i favoriter + jag ska följa den! <3<3
Hade gott! <3
Pöss! <3