onsdag 17 september 2008

Purikura!

På en av mina favoritbloggar, From Tokyo with Love, stod det häromdagen om purikura. Tyvärr provade jag det inte själv när jag var i Japan, men ska göra det när jag åker dit. Ordet kommer från det japanska uttalet av Print Club, Purintu Kurabu, förkortat purikura. På dessa ställen finns ofta flera fotobås med olika teman, och när korten är tagna kan man välja olika ramar, skriva på korten, och lägga till diverse gulliga saker. Fotona får man i form av stickers och att samla i särskilda purikura-album är vanligt. Om man inte har turen att bo i Japan så kan man fixa till sina foton online på Puricute, gissa om jag blev glad när jag hittade den här hemsidan häromdagen. En ny liten hobby tog form... Min 11-årige undulat Fjant fick vara försökskanin till det första fotot, nr 2 blev jag riktigt nöjd med och föreställer katten Frasse, på det tredje gestaltas en av mina favoritgummor. Kawaii!





Så här kan ett purikuraställe se ut!

1 kommentar:

Maria sa...

Hurra, tack för tipset på Puricute!! Jag är redan ine och pimpar för fulla hattar!!!
Kram från Tokyo :)